Somogyjád Történelmi Blog

  • Története
  • I. világháború
  • II. világháború
  • Születési anyakönyvek
  • Házassági anyakönyvek
  • Halotti anyakönyvek
  • Képek
  • Iskolai Tablók
Facebook Instagram

Keresés az adatbázisban:



Címkék

1.világháború (100) 17.század (1) 18.század (13) 1800-as évek (4) 1848/1849 (17) 1850-es évek (7) 1860-as évek (8) 1870 es évek (1) 1890-es évek (12) 19.század (28) 1900-as évek (4) 1910-es évek (9) 1920-as évek (14) 1930-as évek (16) 1940-es évek (22) 1950-es évek (63) 1960-as évek (20) 1970-es évek (11) 1980-as évek (6) 1990-es évek (5) 2.világháború (87) 2. vh hadifoglyok (51) 2000-es évek (2) 2010-es évek (6) Akkor és most (5) állattartás (6) Alsó hegy (11) Apánkaerdő (3) A II. világháború somogyjádi áldozatai (62) Beküldött Képek (66) Beregi utca (1) Bocskai utca (7) colorisedphoto (6) családi emlékezet (121) Családtörténet (196) Cserhátdomb (2) Dalai dülő (2) Dűlők (3) Edde (3) Egészségügy (3) Felső hegy (13) Galambos puszta (23) Halotti anyakönyvek (167) Házassági-anyakönyvek (170) Házassági anyakönyvek (1) Hunyadi utca (2) Illyés Gyula (12) Ipar Kereskedelem (56) Iskolai tablók (25) Kálvin János utca (26) képek (106) Képeslapok (7) kivándorlás (16) Kossuth Lajos utca (2) Közigazgatás (15) Magyaróvölgy puszta (5) Május 1 (9) mezőgazdaság (31) MTI Hírek (16) Népszokások (1) Oktatás (65) Óvoda (2) Petőfi Sándor utca (1) Rákóczi utca (2) Református (42) Református iskola (27) Régészet (3) Sportélet (1) Személyes történetek (160) Születési anyakönyvek (36) Temetők (4) Térképek (15) Újsághírek (2) Ünnepek (1) utcaképek (20) Vallás (22) Varsaliki dülő (2) Vásártér (1) Vasút (8) zsidó lakosság (10) Címkefelhő

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Somogyjád Honlapja

Somogyjád_2.jpg

Linkek

  • Somogyjád község honlapja
  • Illyés Gyula Általános Iskola és Óvoda
  • Somogyjád SZKKSE
  • Községi Könyvtár Somogyjád
  • ------------------------------------------------
  • HADISÍR.HU
  • HADIFOGOLY.HU

Somogyjád Történelmi Blog

Elérhetőség: somogyjad.blog@gmail.com

A Kaposvári Gazdasági Vasút (1916 - 1964)

A Kaposvári Gazdasági Vasút (1916 - 1964)

›
A Kaposvári Gazdasági Vasút (1916 - 1964)

2018/2/03 : farkaskrisztian Szólj hozzá!

A Kaposvári Gazdasági Vasút keskeny nyomtávolságú (760 mm), egyvágányú, gőzüzemű, gazdasági céllal működtetett kisvasút volt melynek célja elsősorban a cukorrépa szállítása volt a MIR (Mezőgazdasági Ipari Részvénytársaság) kaposvári cukorgyárába. Az ötvenes években már személyszállítást is végzett, a gyártól Felsőbogát puszta állomásig. A cukorgyárban váróterem is volt az utazóközönség számára. Gazdaságtalanságra hivatkozva 1964-ben szűnt meg.

A vasút minket érintő nyomvonalai:

Kaposvár–Somogyjád (Galambospuszta)–Kaposfüred–Répáspuszta–Toponár szakasz (I. jelű fővonal):

1916-1917-ben orosz hadifoglyok építették, "A gazdasági vasúti hálózat I. fővonala a kaposvári cukorgyárból indult ki, ahol egyszersmind a cukorgyári szabványos vágányú vasúthoz csatlakozott. A Pécs - varasdi állami közút keresztezése után kezdetben a Kapos völgyében keleti, majd később északi irányba, a mellékvölgybe fordulva, a Kaposvár - mocsoládi helyi érdekű vonallal párhuzamosan futott 3 kilométer hosszan. E szakaszon haladt át a Deseda-patak fölötti 10 méteres szabad nyílású, szabványos vasszerkezetű hídon. Ezután a nagyvasúttól eltérve, északi irányt vett fel, keresztezte a Kaposvár - siófoki törvényhatósági közutat, elhaladt Toponár község nyugati oldalán, majd keresztezte a Kaposfüred - sántosi közutat. Ezután a nagygáti berekben és a vargakoni árkon végighaladva, Magyaregres község nyugati oldalát mellőzte el, miközben szelte a Kaposfüred – aszalói vicinális közutat és feljebb a Magyaregres és Várda községeket összekötő közdűlő utat, valamint a galambosi árok és a Galambos - bogáti határvölgy torkolatát, majd befutott a galambosi árok völgyébe. Itt, miközben keresztezte a Kaposfüred - szőlősgyöröki vicinális közutat, feljutott a galambosi pusztához, és azon keresztülhaladva Edde majornál a 20. kilométernél végződött. E fővonal részét képezték a 0-10. szelvények között kiépített rendezővágányok, három kitérő 217 méter hosszúságban, valamint a 30. szelvényből kiinduló, egyenként 300 m hosszú 4 rendezővágány. Előbbi rendezővágányok a befutó répavonatok rendezésére, utóbbiak a gazdasági répa deponálására szolgáltak."

Somogyjád (Galambospuszta)–Alsóbogát (Felsőbogátpuszta) szárnyvonal (IX. jelű):

1921-től üzemelt, " A vonal az I. jelű fővonal 170-180. szelvénye között jobbfelé ágazott ki, majd a völgyben északi irányban haladva a bogáti birtok határánál, 6 kilométer hosszúságban végződött." 

Magyaróvölgyi elágazás (X. jelű):

"A vonal az I. jelű fővonal 195-196. szelvényei között balra ágazott ki. A völgyből erős emelkedéssel jutott fel a magas fennsíkra, áthaladt a magyaróvölgyi majoron, kétszer átszelte az Öreglak - jutai vicinális közutat, azután a terep által megkívánt kanyargással északnyugaton, a Kaposvár - fonyódi vasút Jaád (mai nevén Somogyjád) állomása melletti területen, mintegy 5,8 kilométer hosszúságban végződött. "

Galambos völgyi szárnyvonal (XI. jelű):

"Az I. jelű fővonal 197-198. szelvényei között balra ágazott ki, majd északi irányban végighaladt a Galambos völgyén a fővonallal nagyjából párhuzamosan, és a 18. szelvénynél, a birtokhatár előtt végződött."

Forrás: A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány (http://mkka.hu/historia/vasut/kgkv)

mir.jpgA Kaposvári Gazdasági Vasút nyomvonala Somogyjád – Galambosi – völgyben (1954)

Forrás: Fehér László Fotó: Járfás Tóth József

 

További tartalom:

 Jádi- és Galambosi puszta gazdasági térképe 1886. évből:

jad_galambosi_erdok_terkepe_1886.jpg

 

 

 

 

(Kattintcson a képre a nagyításhoz!)

és egy másik:

 Galambos pusztai gazdaság térképe (19. század)

galambos_pusztai_gazdasag_terkepe_19_szazad.jpg

 

 

 

 

 

(Kattintcson a képre a nagyításhoz!)

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Leégett a somogyjádi malom teteje 1943-ban. Leégett a somogyjádi malom teteje 1943-ban.
  • Mezőgazdaság - Állattartás - Lótartás Mezőgazdaság - Állattartás - Lótartás
  • Mezőgazdaság - Állattartás - Szarvasmarhatartás Mezőgazdaság - Állattartás - Szarvasmarhatartás
  • Somogyjád - Szállási dűlő Somogyjád - Szállási dűlő
  • Ipar Somogyjád: Kőművesek Ipar Somogyjád: Kőművesek

A bejegyzés trackback címe:

https://somogyjad.blog.hu/api/trackback/id/tr9213629684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard